
حجت الاسلام و المسلمین رسول جعفریان مورخ و از مولفان حوزه دین و تاریخ اسلام در وبلاگش نوشت:
اخیرا آقای حجت الاسلام قرائتی مطالبی در میان کتابداران در باره کتابخوانی و ماهیت علم مفید مضر و بی فایده بیان کرده اند که باید از آن اظهار تأسف کرد. اظهار تأسف برای مردمی که در دنیای علم و دانش فعلی، به توصیه ایشان باید با کنار گذاشتن هر نوع مطالعه ای، فقط قرآن بخوانند.
در مطالبی که آقای قرائتی در میان کتابداران بیان کرده، چنان شأن علم و عالم و دانش با استدلالهای سست و بی پایه کوچک شده که آدمی با مرور بر آن می تواند به عمق فاجعهای که در تمدن اسلامی برای عقب ماندگی ما رخ داده پی ببرد.
مقدمتا باید عرض کنم که یکی از دشواریهای ما در این تمدن اسلامی، و یکی از اصلی ترین علل عقب ماندگی ما همین تعریف نادرست از علم است که سبب شده ما مسلمانان دانش و دانایی را جز در حوزه متون دینی کنار گذاشته، به بهانه خواندن قرآن و با استناد به برخی از استدلالهای بظاهر دینی اما در باطن ضد علم، علوم طبیعی و ریاضی را خوار کنیم.
شگفت آن که اکنون هم پس از آن که پانصد سال است غرب با تصرف حوزه علم و دانش دنیا را تحت سلطه خود در آورده، یک مربی دینی، با موقعیت و محبوبیتی که به خاطر مثل ها و داستانهایش دارد، دوباره به بیان آموزه هایی پرداخته است که اگر ما به آنها عمل کنیم ما را به دوره انحطاط بر می گرداند. البته روشن است که خواندن قرآن به عنوان کتاب هدایت توصیه ای است قرآنی و دینی، اما آیا همه متفکران مسلمان، حتی در امر هدایت دینی، تنها به خواندن قرآن تمسک کرده اند؟ جای حدیث کجاست؟ جای تأمل و تفکر کجاست؟ جای این همه فقه و حقوق کجاست؟ جای این همه تاریخ اسلام کجاست؟
بنده البته از آقای قرائتی و امثال ایشان که وقت و فرصت سیما و صدا را غالبا گرفتهاند، انتظاری ندارم، از کسانی انتظار دارم که تصور می کنند ایشان باید در باره هر چیزی اظهار نظر کند و الزاما باید پخش شود.
عجله نکنید و از آنچه عرض کردم، تعجب نکنید. اگر مطالبی که در فارس و خبرآنلاین از قول ایشان نقل شده درست باشد، مرور بر آنها میتواند خوانندگان محترم را با عمق این نگاه نادرست آشنا سازد.
در متن خبر آمده است:
ایشان در ادامه خطاب به کتابداران حاضر در جمع گفت: «من شما را نمیشناسم ولی میدانم حقوقتان کم است دوم اینکه آدمهای خوبی هم هستید، سوم اینکه گزینش هم شدهاید، اما زیر همین سقف از شما میخواهم نذر کنید یک دوره کامل تفسیر قرآن را مطالعه کنید. شما به هیچ کتابی نیاز ندارید و قرآن برای شما کافی است. من ۳۳ سال در صدا و سیما هر پنجشنبه برنامه داشتم و یک شب هم این برنامه تعطیل نشده است هیچ کتابی هم مطالعه نمیکنم اگر شما تفسیر قرآن را بخوانید بینیاز میشوید، هر چه که بخواهید در قرآن هست.»
از مطالب بعدی معلوم می شود که مقصود ایشان فقط دانش دینی نیست، بلکه همه دانشهاست. حتی روزنامه خوانی و دانستن این که ارتفاع هیمالیا چه قدر است و در دوره سلجوقی چه گذشته است. تازه اگر مقصودشان همان علم دینی هم بود، که نیست، باید گفت، ایشان چندان قرآن گرا شده اند که به حدیث اهل بیت هم توجهی نکردهاند. اما واقعیت آن است که از مجموع خبر چنین بر می آید که مقصود ایشان کلیت علم و دانش است.
اکنون باید از ایشان پرسید: اگر همه چیز در قرآن هست و مقصود از همه چیز، همه دانش های بشری است که آدمی باید با مطالعه تجارب و تحقیقات گذشته و حال بشر به دست آورد، پس این دنیای عریض و طویل علم و دانش از طب و نجوم و محصولات آن دانش در صنعت و علم و فن چیست؟
هزار سال، ایشان و اسلافشان سوار الاغ و اسب و قاطر و شتر می شدند و یک ماه طول می کشید تا به مشهد بروند، اکنون بلیطی گرفته، سوار هواپیما شده، هواپیمایی که محصول چند هزار سال دانش بشر است، و ساعتی بعد در فرودگاه مشهد پیاده می شوند. پس این هم علم پزشکی و پیشرفت و دانش طب چیست؟ ایا همه این علوم در قرآن هست؟
مقصود ایشان خطاب به کتابدارانی که وظیفه شان راهنمایی دیگران به خواندن کتاب است، در این که فقط قرآن بخوانید، با چه مقصودی ابراز شده است؟
جالب است که ایشان در همان سخنرانی، به کتابهای درسی مدارس که اساس پیشرفت علم در مدارس ماست، ایراد گرفته و بسیاری از مطالب را بی فایده و حتی مضر می دانند. ایشان در همین جمع کتابدار که باید راهنمای کودکان و جوانان ما برای مطالعه انواع کتابها در هر نوع دانش و دانستنی باشند گفته است:
خیلی از اطلاعاتی که در کتابهای دانشگاهی و کتابهای مدارس آمده است لغو و بیهوده است مثلا به بچههای ما چه ربطی دارد که کوه هیمالیا چند متر است، به شما چه، پدرت بالای کوه هیمالیا رفته؟ مادرت بالای کوه هیمالیا رفته؟ خودت میخواهی بروی؟ یا اینکه تاریخ سلجوقیان چه ربطی به بچه ما دارد.»
راستی این اندازه تاریخ و جغرافیا بی ارزش است؟ ایشان چه تعریفی از علم دارند؟ این همه تلاش در جغرافیا و دانش نقشه کشی، و اندازه گیری های دقیق، کشف راه های مهم دریایی و سفرهای دور و دراز بر اساس آن کشفیات که ایشان آنها را علم بی فایده و یا حتی مضر و وقت گیر برای دانش آموز می دانند، همه پرت و پلاست و باید از کتابهای درسی حذف شود؟ آیا غرب جز از راه همین کشفیات بر جهان تسلط یافته است؟ و هزار پرسش واضح دیگر برای بشر که ما هنوز اندر خم یک کوچه آن مانده ایم.
عجیب است که حضرت قرائتی در همین سخنرانی مدعی می شوند که همین قرآن را تا بحال کسی درست نفهمیده است و فقط عده اندکی که لابد خود ایشان هم از آنهاست آن را خوب درک کرده است.
عبارت ایشان چنین است:
من قصد دارم درباره مهمترین کتاب یعنی قرآن صحبت کنم. به جرأت میتوانم بگویم که کسی تاکنون قرآن را نفهمیده است به جز اهل بیت و افراد بسیار اندکی.
آخرین افاضه ایشان این است که:
من در یک سال یک ساعت هم روزنامه نمیخوانم، کمبود هم ندارم. خلاصه اخبار کافی است
بنابراین یک دنیا آدم در این دنیا که در کار نشر و پخش و تدوین و ترویج علم از طریق روزنامه ها هستند آدم های بیکاره اند.
اگر این روش در ترویج مفهوم در میان ما جاری باشد، مطمئن باید باشیم که هرچه زودتر باید سفره و علم و دانش را برچیده و مثل برخی از سلفی ها فقط به حفظ کردن قرآن و حدیث بپردازیم و باب عقل و علم ودانش را ببنیدیم.
در پایان باید عرض کنم آنچه برای بنده جالب است این که، در کشوری که رهبری آن دو دهه است به طور مکرر روی علم و دانش تکیه می کند و به دنبال پیشرفت کشور از راه توسعه دانشگاه ها و علم و پژوهش است و بارها در سال برای دیدار با استادان و دانشجویان نخبه وقت می گذارد و دهها سخنرانی در ترویج علم دارد، چنین مطالبی ابراز می شود.
از دیگر افتخارات ایشان در آن سخنرانی این است:
من ۳۰ سال معاون وزیر بودم، اما کاری به وزیرها نداشتهام. اصلا بعضی وزیرها آمدند و رفتند و من ندیدمشان. مثلا آقای فرشیدی چند سال وزیر بود و من یک بار هم ندیدمش.
درباره اهمیت علم و دانش هم در قرآن این افاضه ایشان جای تأمل دارد:
وی در ادامه با شمردن مثالهایی از قرآن گفت: «مثلا در یکی از آیات قرآن آمده است بدترین صدا، صدای خر است حالا اگر شما این را به یک نفر در کانادا یا آمریکا نشان دهید میگوید این بود دین شما که میگوید صدای خر بدترین صدا است؟ اما همین خودش یک پروژه علمی است. شما بزرگترین دکترهای اعصاب را دعوت کنید تا بر روی تأثیر صدای همه موجودات روی اعصاب انسان آزمایش کنند و آنگاه نظر بدهید.»
۱۸۵ نظر در “برای علم و آقای قرائتی متاسفم/ از ایشان که ۳۰ سال است وقت سیما را گرفته اند، انتظاری نیست”
ناشناس :
۰۱-۳۰-۱۳۹۲ ۱۱:۵۲
هیجکس به پای اقای قرائتی نمیرسه از همه نظر اقای فهمیده ای هستند وتنها عیب ما بنده های خدا هست که هر جیزی رو که نپسندیدیم طرف مقابل رو خراب میکنیم وای به حال ما لطفا اقای جعفریان با دقت به گفته های ایشان گوش کنید وانچه که میخواهید برداشت نگنید
عماد :
۱۲-۰۱-۱۳۹۱ ۸:۵۲
باسلام
۱ ـ اول باید تعرف علم معلوم گردد چیست.خیلی از این مطالبی که ما دنبال آن هستیم اصلاً علم نیست ، وتجربه است وخود کارشناسان مربوطه هم می گویند اگر دو سال مطالعه نکردیم از قافله عقب می افتیم . بعنوان مثال زمانی آخرین دریافت های مخابرات این بود که با تلفن مغناطیسی ارتباط بر قرار کنند وهمین طور هر روز چیز جدیدی می آید در حالی که علم ثابت است مثلاً از ابتدای خلقت که علم پیدا کردند که دروغ بد است تاکنون تغیری در این علم حاصل نشده وتا آخر هم تغییری حاصل نخواهد شد.
۲ ـ در مورد غرب که می فرمائید ۵۰۰ سال است که بر دنیا بخاطر علمش مسلط شده ، همین نظر شما در باره غرب نشان از این است که چیزی که آن ها ارائه داده اند علم نیست زیرا با همین هواپیما و… بزور بر دنیا مسلط وخدا می داند در طول تسلطشان چقدر به مرد ظلم وخون مردم را ریخته اند . ودر داخل خود هم خانواده را از بین برده وفحشاء وانواع واقسام رذالت ها را ترویج کرده اند ، در حالی که علم برای پیشرفت وسعادت دنیا و آخرت بشریت است.
۳ ـ برای مسلمان بودن غیر از اینکه باید با نور قران آشنا شویم ، باید دشمن شناس هم باشیم که دشمن اسلام فرهنگ غرب است ،و با همین کتاب های دبستانی و دانشگاهی فرهنگ غرب بما دوست معرفی شده است.
ناشناس :
۱۰-۱۳-۱۳۹۱ ۱:۰۳
برای خودت میا سف باش حسود هیچ وقت نباش شما هم مثل او تلاش وزحمت بکش من که اققی قرایتی را خیلی دوست دارم بخا طر سخنانش با اخلاص است
بهرامی :
۱۲-۱۹-۱۳۹۱ ۱۲:۰۹
البته بنده ضمن ارادتی که به آقای جعفریان دارم فکر میکنم ایشان فرمایشات آقای قرائتی را یک بعدی برداشت کرده اند، بعید میدانم منظور آقای قرائتی چنین برداشتهایی باشد. بهتر بود قبل از اظهار نظر عجولانه، این دو بزرگوار باهم تبادل نظر می کردند و بعد به اظهار نظر شخصی می پرداختند.
ناشناس :
۰۷-۲۸-۱۳۹۱ ۱۲:۱۵
کافیه دوستان برن پیشینه سیاسی ایشونو در پست هایی که داشتن و احکامی که صادر کردن ببینن
میترا :
۰۷-۲۸-۱۳۹۱ ۱۱:۱۷
اقای سلمان خان مغرضانه نه مقرزانه
رضا :
۰۷-۲۷-۱۳۹۱ ۲:۲۳
دانش رو باید قبول کرد حتی اگه از دشمنت باشه. ی زمانی غربی ها از ما یاد گرفتن حالا هم ما باید ازشون یاد بگیریم. قرآن خوبه ولی ربطی نداره ب اینکه نباید بقیه علوم رو یاد نگرفت. اگه کسی امتحان داره شبش بشینه جای درسش قرآن بخونه اشتباه کرده، هر چیزی جای خودش.
ناشناس :
۰۷-۲۷-۱۳۹۱ ۲:۲۲
دانش رو باید قبول کرد حتی اگه از دشمنت باشه. ی زمانی غربی ها از ما یاد گرفتن حالا هم ما باید ازشون یاد بگیریم. قرآن خوبه ولی ربطی نداره ب اینکه نباید بقیه علوم رو یاد نگرفت. اگه کسی امتحان داره شبش بشینه جای درسش قرآن بخونه اشتباه کرده، هر چیزی جای خودش.
ناشناس :
۰۷-۲۴-۱۳۹۱ ۱۰:۴۲
حاج آقا! شما تازه به این مشکلات فکری آقای قرائتی رسیدی!!
بنده، سالهاست از طرز افکار ایشان باخبرم و با ایشان تا حدودی همکاری دارم.
ایشان مشکل عقیدتی هم دارند!! کتاب و دانش و علوم بماند!!!!!
محمد رضا م . ن :
۰۷-۲۴-۱۳۹۱ ۹:۴۲
حناب آقای قرائتی سلام
من فرمایشات شما را قبول دارم . دانستن ارتفاع کوه هیمالیا به جه درد من و دانش آموزان میخورد .ولی قبول دارم کسی باید ارتفاع این کوه را بداند که از آن بتواند نفعی برای خود و جامعه ببرد . دانستن تاریخ خوب است برای اینکه از آن پند بگیریم و اشتباهات گذشتگان را تکرار نکنیم و از تجارب مفید آن استفاده کنیم نه فقط برای پز دادن و فخرفروشی بر سایر اقوام آنرا مطالعه کنیم. ” استدعا دارم به این نظریه جناب آقای جعفریان بااستدلال علمی و قرآنی پاسخ دهید .
ناشناس :
۰۷-۲۱-۱۳۹۱ ۱۲:۲۴
نظر اقا قراتی در باره صیغه خوب بو
برزویی :
۰۷-۲۰-۱۳۹۱ ۷:۵۰
سلام
چه خوب هر حرفی رو با توجه به مبنای فکری خود تفسیر نکنیم حتما هر عاقلی که در اون جلسه بود متوجه میشد منظور ایشان چه چیز بوده آقای محترم تخریب شخصیت کسی چه کمکی به شما میکنه واقعا برای برداشت های غیر کارشناسه شما متاسفم. آقای قرائتی یک استاد نمونه در زمینه علوم قرانی است . کاش کمی معرفت داشتید.
ناشناس :
۰۷-۱۸-۱۳۹۱ ۹:۰۶
قران مجید و احادیث چارچوب اصلی هدایت بشر تحت نظارت و هدایت امام و در غیاب ایشان ولی امر مسلمین است.فرامین الهی در قران مجید و سفارشات ائمه معصومین علیه السلام اصول اساسی است . بشر بایستی در این چارچوب به دنبال کشف واقعیتهای خلقت باشد که اگر در این راه بمیرد شهید محسوب میشود.آیه ای در قران مجید است که میفرماید .نقل به مضمون :حیواناتی برای ترابری شما افریدیم و چیزهایی خواهیم آفرید که شما نمی دانید . ومفسرین محترم اغلب بر کشتی و ماشین وقطار و هواپیما و … اتفاق نظر دارند.
نفیسه :
۰۷-۱۸-۱۳۹۱ ۳:۵۰
اینگونه صحبت کدن درباره اقای قرائتی واقعا بی لطفیه و مغرضانست..
ناشناس :
۰۷-۱۳-۱۳۹۱ ۱۰:۳۱
تو بی سوادی نه آقای قرائتی منظور آقای قرائتی عمل به دستورات قرآنی است وگرنه این قرآن که مشتی کاغذ و جوهر است بی سواد ، مگر نه اینکه قرآن ثقل اکبر و اهل بیت ثقل اصغرند ، پس با این حساب قرآن فقط برای آخرت است و بس دست آخر اگه حسودیت میشه اینو بگو نه اینکه تهمت بزنی
ناشناس :
۰۷-۱۳-۱۳۹۱ ۱۲:۴۹
با سلام . در فرهنگ توحیدی اسلام یک راه در جهان هست آن هم راه حق و راستی است . بقیه ، بازی است .تمام علومی که مردم را گمراه می کند و از حقیقت وجودشان بی خبر می کند پارازیت هستند آقای قرائتی هم از بیان این پارازیت ها مستثنی نیست ..
فرزاد :
۰۷-۱۳-۱۳۹۱ ۹:۰۰
قران کتابی است برای راهنمایی انسانها برای اینکه انسانیت را به انسان بیاموزد و راهنمای او باشد در انسان سازی ولی نگفته همه چیز را رها کن و فقط قران رو بچسب خود قران گفته در خلقت های خداوند در اثارش تفکر و تفحس کنید یعنی بروید خودتان تار و پورد هرچیزی را مشاهده کنید و از علم آن باخبر گردید و در جهت کمک به بشریت از آن استفاده کنید چون میدانسته چه موجودی خلق کرده و میدانسته که او میتواند به اسرار عالم تا انجا که اجازه داده دسترسی پیدا کند چه کافر باشد چه مسلمان چه مسیحی و دراین مورد محدودیتی قایل نشده ولی به پیروان خود گفته که در این راه قدم بردارید و کوتاهی نکنید تا شما پیروز میدان باشید و این علم امروزی نیز اخر ان چیزی که خدا تعیین کرده نیست انسان انقدر در اسرار عالم پیش میرود و به جایی می رسد که متوجه میشود به همه چیز دست یافته جز یک چیز که در آن عاجز می ماند و آن خود خداوند و آن فطرت و روحی که در وجود انسان قرار داده تا باان هدایت اخلاقی و انسانی داشته باشد یعنی انسانیت داشته باشد انسان میبیند همه چیز ساخته و در کنترل اوست ولی در خودش هنوز هزاران مشکل میبیند که همه به تربیت درست و داشتن اخلاق،احترام،حس نوع دوستی و … بر میگردد که جز با اصلاح خود انسان و راهنمایی های قران امکان پذیر نخواهد بود.فرمول های پیچیده روانشناسی و انسان شناسی و جامعه شناسی بشر روزی به جایی میرسد که متوجه میشود درمان همه مشکلاتش با دستورات ساده قرانی حل میشود که به یکدیگر احترام بگذارید ،دزدی نکنید،دروغ نگویید،به حقوق یکدیگر تجاوز نکنید،و…
حجت السلام قرائتی :
۰۷-۰۹-۱۳۹۱ ۱۲:۵۹
جعفریان جان…..پسرم….
صبح ساعت ۱۱ که از خواب پا میشی ۲ تا تخم مرغ بزن بهم و یه نیمرو بخور تا مغزت فسفر رو بخودش ببینه…
یادمه وقتی به دنیا اومدی من شبکه یک سخنرانی داشتم که بعدش اومدم بیمارستان و بوسیدمت تو بغلم…
واقعیت همون اول فهمیدم از چشات که روزی ادعات چیزه خر رو پاره میکنه و جلوم می ایستی،ولی فکر نمیکردم انقدر پر رو باشی که به پدر سخنرانی ایران،کسی که بی دین ها هم از منطقی صحبت کردنش خوششون میآد توهین کنی.
حالا هم ابا و عمامه تو در بیار که این لباس دیگه بهت نمیاد..باید خلع سلاح بشی..بیا نونوایی سر محل ما شاطر میخواد…بیشتر بهت میاد…..
والسلام و علیکم و رحمت الله و برکات – حجت السلام قرائتی در سخنرانی در جمع طلاب مورخ ۲/۲/۱۳۸۶
ناشناس :
۱۱-۰۵-۱۳۹۱ ۱۲:۰۷
چرا به جای آقای قرائتی نظر میدی عزیزم ایشان آنقدر درگیر کارهاشون هستند که به این مسائل اهمیت نمیدن اینجور دفاع کردن درست نیست من هم میتونم خودم رو رئیس مجلس جا بزنم (.ببین نوشتم لاریجانی )اما خیلی از دوستان منظور آقای قرائتی را درست درک نکردهاند ایشان هرگز علم و نیاز به آن را انکار نکرده اند یک جانبه قضاوت نکنید.من از طرفداران پرو پا قرصشان هستم و با عقایدشان ۲۰ سال است آشنا هستم.
ناشناس :
۰۷-۰۶-۱۳۹۱ ۹:۰۶
اونموقع که به سیب زمینی می گفتی دیبدیبینی .می دونستی تلویزیون چیه
.
ناشناس :
۰۷-۰۴-۱۳۹۱ ۸:۴۵
اسماعیلی
حضرت آقای جعفریان اگر این انقادهای شما در حضور آقای قرائتی مطرح شود قطعا جواب دارند مبنی بر اینکه
تمام حرفهای آقای قرائتی مطلق نبوده است…….
حسین :
۰۶-۳۰-۱۳۹۱ ۱۰:۳۳
اینکه بعضی از دوستان در دفاع از فرمایشات آقای قرائتی ابن سینا و ابو ریحان را مثال زده اند ، آیا توجه دارند که غربی ها هم دانشمندان بسیاری دارند ، آیا چون ادیسون با آن همه خدمت به بشریت مسیحی بود باید همه مسیحی شوند ، اگر قرار بود ابن سینا هم تفکری مانند آقای قرائتی داشته باشد هیچگاه ابن سینا نمیشد و بیائیم منصفانه قضاوت کنیم که در طول ۱۴۰۰ سال چند دانشمند برجسته مانند ابن سینا داشته ایم و غربی ها در طی ۵۰۰ سال چند دانشمند و مخترع داشته اند و در حالی گه مکررا در قرآن ذکر شده افلا یعقلون و افلا تتفکرون ما کاسه های داغ تر از آش حرفمان چیست و تا کی باید برای هر چیزی به غرب و از نظر بعضیها کفار وابسته باشیم ، آیا آقای قرائتی اگر خدای ناکرده دچار یک بیماری صعب العلاج مانند سرطان بشود به قرآن خواندن بسنده میکند یا در مجهزترین بیمارستانها بستری و با استفاده از علم و تکنولوژی ساخته دست غربیها تحت درمان قرار میگیرد ، بیائیم به جای تاختن به آقای جعفریان کمی واقع بین باشیم و بدور از تعصب مسائل را بررسی کنیم ، در جائی که روایت داریم یکساعت تفکر افضل است بر هفتاد سال عبادت دیگر جای هیچ بحثی نمیماند .
ناشناس :
۰۷-۰۴-۱۳۹۱ ۸:۴۹
آقای جعفریان صحبتهای شما با صحبتهای آقای قرائتی منافاتی ندارند مبنی براینکه اگر در حضور یکدیگر صحبتهای شما مطرح شود قطعا هر دو پاسخ خواهید داد یعنی صحبتهای شما هر دو تفصیل داده خواهد شد
جلال :
۰۶-۳۰-۱۳۹۱ ۶:۳۱
اقای جعفریان شما که اصلا نمیخوای خودتو مطرح کنی.مشخصه.
یکم فکر میکردی بعد اظهار نظرمیکردی.
اگه اینی که میگم نبود اول میرفتی با خود حجت الاسلام قرائتی صحبت میکردی.
اره داداش برو اول با یکی که ازخودت بیشتر میفهمه صحبت کن بعدبیا اینجا درمورد قران اظهار نظرکن.
ابوالفضل :
۰۶-۳۰-۱۳۹۱ ۵:۲۵
واقعا متاسفم که شخصی باموقعیت اقای قرایتی چنین نگرشی نسبت به علم ودانش دارند
مطلع :
۱۱-۰۵-۱۳۹۱ ۱۲:۱۰
من هم برای تو متاسفم که هر کی هر چی بگه باور میکنی. این آقا با افکار آقای قرائتی آشنا نیست…
ناشناس :
۰۶-۲۷-۱۳۹۱ ۷:۳۴
چقدر غیبت کردید آقای جعفریان. کاش با خود آقای قرائتی صحبت می کردید بعد نظرتون رو پخش می کردید.
امیر عباس :
۰۶-۰۹-۱۳۹۱ ۵:۱۶
مقام معظم رهبری خود از پرورش یافته حوزه است ولی بی نهایت روی علوم مدرن و توسعه ان تاکید دارند بنظر من با این علوم حوزی نمیشه حرف روز دنیا زد ضمنا اقای قرائتی بدلیل حرفهای عام پسند و تداوم ذر حضور در کلاس های که با سخاوت سیما در اختیارشان بوده و لهجه کاشانی ایشان که معلوم نیست بعد ۳۳ سال زندگی در تهران همچنان بی تغییر مونده مورد توجه والله حرف هایشان بعد ۳۳ سال همون جوری یک نواخته و تکراریه سیما هم نمی تونه تابو شگنی گنه و این رکورد و بشکنه مگه یه چیزایی تو نظام ما تابو نمیشه که فقط از دنیا رفتنشون این تابو شکسته میشه اقای جعفریان حرف های درستی زدن
ی جوان ایرانی :
۰۶-۰۸-۱۳۹۱ ۴:۴۸
سلام من برای اقای جعفری متاسفم ایشون یک روحانی هستند ودر اسلام جایی اشاره نشده ک ب همین راحتی در مورد شخص برجسته ای اینگونه صحبت کنند ایشون میتونستند با متانت بهتری انتقاد کنند. اقای قرائتی انقد با درایت هستند که این حرفهارو نزنند به قطع یقین ایشون منظورشون کنار گذاشتن علم وتاکید کامل بر قران نبوده حتی اگر اینگونه هم بوه باشه قران دور از علم نیس بلکه در کنار هم هستند.که اگر ایشون گفته باشند قران بخوانید فقط این نیست که قران بخوانید لطفا ب عمق قضیه نگاه کنید واینکه اقای جعفری میگویند اقای قرائتی وقت سیما راگرفته اند ولی من ب عنوان یک جوان ایرانی میگم ک برنامه های ایشون عالی هستند
ناشناس :
۰۶-۰۸-۱۳۹۱ ۱۱:۳۵
اقای جعفریان از شما که مدرس حوزه ومولف کتاب هستیدبعید است چنین برداشتی مگر اینکه غرض ورزی باشد
تدبر درقران وفهم ودرک تفسیر ان که شامل همه ی علوم است خود اغازی است جهت رفتن به سمت علوم
مختلف واندیشیدن وپی بردن به ان علوم نیاز به مطالعه بیشتر وخواندن کتابهای دیگری دران زمینه است
واین خود به دنبال علم ودانش رفتن وکتاب خواندن است
مریم :
۰۶-۰۸-۱۳۹۱ ۱۰:۴۲
کاش تو کشور ما فقط طرز تفکر قرائتی اینطور بود.
ارباب :
۰۶-۰۷-۱۳۹۱ ۳:۲۲
ای بابا کهن سالی وهزار درد سر؟
سلام :
۰۶-۰۶-۱۳۹۱ ۲:۴۱
ای بابا قاطی کردم جعفریان کی بید!!!
امیر :
۰۶-۰۶-۱۳۹۱ ۱:۰۷
و بالاخره جعفریان معروف شد.
قراءتی واقعا رک وراسته و با هیچ کس کار نداره حالا شما که خوبه ۱۰۰۰ نفر دیگه هم بد بگن
اما وقتی خدا بخواد حبشو توی دل همه میندازه.
roohallah23@yahoo.com :
۰۶-۰۵-۱۳۹۱ ۱۱:۵۰
خدا همه را به راه راست هدایت کند
“”قران برای همه ی انسانها کافی است”"
خواندن و فهمیدن قران تمامه انسانها را از گمراهی خارج میکند
ناشناس :
۰۶-۰۵-۱۳۹۱ ۱:۰۵
عمر ابن خطاب در حمله به ایران تمام کتابهای ایران را سوزاند .علت راپرسیدند گفت که اینها یا مخالف قرآن هستند یا وافق اگر مخالف قرآن است باید از بین برود واگر موافق قرآن است ماقر
ان راداریم پس احتیاج نداریم وهمین برای عقب ماندن ایران واسلام بس با غربیها اینجوری از ما جلو بیفتند وحاجآقا هم از همین نظرهای عمری دارد
احمد :
۰۶-۰۵-۱۳۹۱ ۸:۲۶
ای جعفریان که فکر می کنی خیلی روشن فکری ، برو کتاب پرتویی از نور قرائتی رو بخون بعد بیا انتقاد کن
در ضمن می خوای مثل سنگی باشی که با شکستن شیشه ای گران بها فکر می کنی بهایی پیدا می کنه
در ضمن منظور قرائتی اینه که ریشه تمام علم های مفید در قرآنه.
از تو که لباس روحانیت پوشیدی بعیده!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
کوروش کبیر :
۰۶-۰۴-۱۳۹۱ ۱۱:۲۷
اگه در هر شغل وصنفی یک قرائتی( البته به روز) داشتیم اوضاعمان بعض این بود.کسیکه حقایق وتفاسیر قرآن را بدون غرور و به صورت قابل فهم برای هردرجه وسوادی ارائه می کند نادان وعقب مانده است؟متاسفانه روحانیون ماهم مثل اکثر جاهای دیگر هرچه میگذرد از خودمتشکرتر ومغرورتر میشوند.متاسفانه قرائتی ازبازماندگان روحانیون مردمی است.بعد از او کسی دیگر علاقه ای به روحانیت پیدانکرد چون تمام حرفهایشان طوطی وار وخشک و خسته کننده وغیرقابل فهم شده .مردم از انسانهای از جنس خودشان علاقه دارند نه فخر فروشان علم.به جای حسودی خواهشا به مردم نزدیک شوید .این حرف ها قشنگترش درکتابها هست .کمی انسان باشید به قول معروف ملاشدن چه آسان آدم شدن محاله.
فرزان :
۰۶-۰۴-۱۳۹۱ ۵:۵۷
از از اوناستاااااااااااااااااااااااااااا بچه ها
سلام :
۰۶-۰۴-۱۳۹۱ ۸:۳۴
اسلام چقدر از دست افراد بیسواد و کج فهم ضربه میخورد در طول تاریخ از این افراد زیاد یاد شده و لی بعضی ها درس نمی گیرند اقای جعفریان یه کم فکر کن چی گفتی ………
دانشجوی دکتری :
۰۶-۰۴-۱۳۹۱ ۱۲:۴۸
آقای جعفریان
بنده دانشجوی دکتری هوافضای دانشگاه صنعتی امیرکبیر هستم
درسته که ما داریم علوم بشری رو مطالعه می کنیم اما سررشته همه این علمی که بنده در ان تخصص دارم در قران امده است. منتها کسی نیست که قران را کاملا بفهمد و برای ما توضیح دهید.
شما درست فرمودید که آقای قرائتی چنین گفتند و چنان گفتند…
پروفسور جعفریان جنابعالی بگو در چه رشته ای متخصصی بعد بیا از آقای قرائتی ایراد بگیر
مشکل ما همین روحانی نماهای بیسواد همچون شمایید که نمیدونید تمام علوم(طبیعی-فلسفی) همه در قران آمده است منتها به شکل کد. نیاز است افرادی باسواد و درس خوانده مانند علامه حسن زاد املی تربیت شوند تا شاید کمی از این کدها را واکاوی کنند.
جوگیر هم نشو فکر نکن علوم دست ساخته بشر است. من یه اعتقاد دارم و آن اینست که همه علوم ناشی از تلاشهای علمی دانشمندان اولیه اسلامی است.
بنده خدا برو زود توبه کن که خیلی زود و بد در باره یک مومن قضاوت کردی
سالار :
۰۶-۰۳-۱۳۹۱ ۹:۵۴
اگر در این ۳۰سال حرفه و مطالب اقای قرائتی مشکل میداشت حداقل یک بار مورد باز خواست و تذکر رهبر انقلاب و مراجع غظام قرار میگرفت پس کسی که حرف میزند باید خیلی با هوش باشد که چه دارد میگوید
رضا :
۰۶-۰۳-۱۳۹۱ ۹:۵۱
درسته ما در کشور یک فصل الخطاب داریم به نام ولی فقیه زمانی که ایشان کسی ویا چیزی رو تائید کنند نیاز به تائید کسان دیگر نیست
حمید :
۰۶-۰۳-۱۳۹۱ ۹:۴۷
افرین حمید برای ما همین که ایشان امین و مورد تائید رهبر انقلاب و علمای اعلام هستند کافی هست
حمید :
۰۶-۰۳-۱۳۹۱ ۹:۴۵
جناب جعفریان من ۲۰ ساله که مطالبه اقای قرائتی رو میشنوم و نکات فراوانی از ایشان یاد گرفته ام و وقتم هم گرفته نشده شما میتوانی به جای خودت فقط نظر بدهی نه بجای مردم حرف بزنی
نام :
۰۶-۰۳-۱۳۹۱ ۱:۲۵
خیلی تندتند دیدگاهتان را مینویسید، کمی آرامتر…؟
باشه. قبول سایت شما را دیگر نخواهم خواند. چون شما مردمان را فیلتر می کنید. کلا دیدگاه ها مربوط به سه نفر بوده است.
جالبه شما به کافی نت ها اجازه صحبت ندهید.
ناشناس :
۰۶-۰۳-۱۳۹۱ ۱۰:۵۱
سلام
منظور آقای قرائتی ترک علم نیست . در زمان سخنرانی حتی حالت بیان یک جمله هم می تواند برداشت مختلف داشته باشد . پس نباید قضاوت کرد. همه می دانیم هیچ زمانی آقای قرائتی تاکید به ترک علم آموزی نمی کنند.
ناشناس :
۰۶-۰۲-۱۳۹۱ ۱۰:۱۰
درسته قرائتی بی سواده ولی امثال نوری زاده و مخملباف مهاجرانی و… باسوادن چون منبع استنباط شما اونان .دوره آخر الزمان عزیزانم این نظراتی که شما دادین و میدین هم طبیعیه حق وباطل جاشونو عوض میشه.این تذهبون؟؟؟؟؟
ناشناس :
۰۶-۰۲-۱۳۹۱ ۱۲:۳۶
بالاخره هر کس یک جوری میخواهد خود را مطرح کند .آقای جعفریان هم از گزینش فرمایشات آقای قرائتی میخواهد این سوء استفاده را بکند . خدا همه را هدایت کند.
ناشناس :
۰۶-۰۲-۱۳۹۱ ۸:۰۱
(حتما حتما حتما بخوانیدخواهش میکنم)باسلام بهمه دوستان عزیزی که اظهارنظر کردن:امام کاظم ع فرمودند:اگردرباره کسی سخنی گفته شد باخودش مطرح کنیدواز اوتوضیح بخواهید!!!! استاد محترم جناب جعفریان:اول برید بابرادر دینی خود جناب قراءتی درمیان بگذارید بعد….!!!! ثانیا:وقتی رهبرانقلاب که ازشماداناتروعالمتر و باتقواتر وادم شناسترند وبیش ازچهل سال است که باجناب قراءتی رفت وامد خانوادگی دارن در مراسم نکوداشت ایشان ازخدمات علمی اجتماعی فرهنگی ارزشمندایشان وخصوصا اخلاص ایشان ستایش کردندچطورشمابخودتان اجازه میدید اینجورصحبت کنید!!اگربرنامه تلویزیونی ایشان سی سال است ادامه دارد بخاطراقبال عظیم مردمی وبیان شیوای وساده ایشون دربیان حقایق دینی است(که کارهرکسی نیست) چرا میگیدسی سال وقت سیما راگرفته!یعنی شعورشمااز میلیونهاایرانی بزرگوار که عاشق برنامه سازنده ایشون هستند بیشتراست؟؟بجای حمله برید مثل برادر باهم بشینید وبحث عالمانه کنید.ثالثا:این پیرمرد خدمتگزار بارهادرسیما ورادیو گفته بهمه علوم نیازاست۱والله خودم ازیشان شنیدم وبارها گفتند که مردم مانباید از غربیها فسادوبی بندوباری انهارو یادبگیرندبلکه بایدعلوم وفنون انهارویادگرفت.رابعا:به اظهارنظرهای بالادقت کنیدشماباعث شدیدکه بعضی بخاطراظهار نظرعجولانه شما احساساتی بشن وبه یه خادم قران ومردم جسارت کنند.مرحبا بحلم وعلم وذکاوت وبصیرت جناب جعفریان!!!بنده دست شماروبخاطر خدماتیکه تابحال انجام دادید میبوسم ولی روش برخورد شما درست نبود.دوستان رونارحت کردید ولی دشمنان رو…..(ازینکه خوندید متشکرم)
مهشید :
۰۶-۰۲-۱۳۹۱ ۱۰:۱۲
موافقم
ناشناس :
۰۶-۰۱-۱۳۹۱ ۱۱:۰۶
قدراقای قرائتی بدان با انصاف
مرادی :
۰۵-۳۱-۱۳۹۱ ۵:۴۶
با سلام . احتراماً بنظر می رسد در برخورد با شخص شاخصی چون جناب آقای قرائتی افراط فرموده اید . بعید است ایشان با آن سواد قرآنی که مفسر هستند ندانند که علاوه بر علو دینی علوم دیگری هم در جهان وجود دارد . حقیقتاً بنده معتقدم در حق ایشان با این ادبیاتی که بکار برده اید جفا نموده ، خداوند از قصورات همه ما بگذرد . انشاا… همه ماها مورد لطف و مرحمت حق تعالی قرار بگیریم
ناشناس :
۰۵-۳۰-۱۳۹۱ ۴:۳۶
آقای جعفریان شماهم خوبید وحسادت نداشته باشید شماهم تلاش کنید مشهور میشود اما اینو بدانید آقای قرائتی عالم است وشما هم انشاالله عالم میشی استغفار گوئید وشیطان رالعنت کنید واز خدا بخواهد شما رالحظه ای بخودتان وانگذارد موفق باشید .السلام
ناشناس :
۰۵-۳۰-۱۳۹۱ ۷:۲۸
تمام کشورهای اروپایی وسایرکشورهایی مانند ژاپن.چین .آمریکا و………. اول چندبار ختم قرآن گرفته اند تا توانسته اند به اینهمه علم وپیشرفت برسند وبه بشریت خدمت کنند.
ناشناس :
۰۵-۳۰-۱۳۹۱ ۱۱:۴۲
بعضی چیزها را اصلا نمی شود نهی کرد خود قرائتی توی حرفهایش گفته کارشناسان بروند بررسی کنند تا معلوم شود بدترین صدا مال خر است یا نه همین کارشناسان مسلما باید یک علمی فرا گرفته باشند تا کارشناس شوند و گفته شما را بررسی کنند یا نه؟
گوهریان :
۰۵-۳۰-۱۳۹۱ ۸:۳۸
آقای رسولیان تشکر دفاع از علم دانش و و و نمودید و امثال آقایان قرائتی امکانات لوکس دارند به یمن علم و و و است
یک بنده خدا :
۰۵-۲۹-۱۳۹۱ ۱۱:۳۰
چه جای مهر زیباییی روی پیشانی شماست
سید مختار موسوی :
۰۵-۲۸-۱۳۹۱ ۹:۲۷
برای رسول جعفریان خیلی متأسفم و برای جامعه روحانیت معزز متأسف تر که چنین همکاری دارند . من تا حالا خیلی از کتابهاومقالات آقای رسول جعفریان را مطالعه کردم واستفاده های زیادی بردم ، ولی با این اظهار نظر ناصوابش در باره اظهارات بحق آقای قراعتی به عمق خود خواهی و وخود پرستی او پی بردم .
یک بچه دبستانی که یکبار قرآن را مرور کرده باشد می داند که ، صحبتهای آقای قراعتی ریشه در آیات : ۲۷ و۲۸ زمر ،۸۹ نحل ، ۵۹ انعام ،۲ و ۱۵۱ بقره ، وآیات : ۴۵ و۴۴ و۸۸سوره مومنون ، ۱۲۲ آل عمران ، ۴۵ و۸۱ نساء ، ۶۲ انفال ، ۷۳ نحل ، ۵۶ اسراء دارد . ولب کلامش این بوده هر کس به قرآن رو بیاورد وبه خدا توکل کند ، به دستور خدا اورا کفایت می کند .
هرگز منظور او این نبوده که انسان از مطالعه دیگر کتابها ویا یاد گیری دیگر علوم بی نیاز است .
نام :
۰۵-۲۷-۱۳۹۱ ۷:۰۲
جناب آقای جعفریان این علم ودانش و صنعتی که شما سنگش را به سینه میزنید غیراز تباهی وجنگ وفساد چیزی نداشته چون از غرب بی دین آمده علم ودانش اگر درخدمت دین باشد برای بشر مفید است منظور آقای قرائتی هم همین است
ایینه :
۰۵-۲۷-۱۳۹۱ ۲:۳۳
جناب آقای جعفریان چه خصومتی با آقای قرائتی داری؟
نام :
۰۵-۲۷-۱۳۹۱ ۲:۲۰
مثلا خواسته از نام آقای قرائتی که ۳۰ سال است مدرس علوم اسلامی است سو استفاده نماید تا شاید وبلاکش برای مدتی بنظر آید.
حسن :
۰۵-۲۷-۱۳۹۱ ۱۰:۳۵
پس دراینصورت باید اقای قرائتی یادیگرمفسران قران کریم بزرگترین مخترعان میشدند. بقول انشتین قران کتاب جبروهندسه یاحساب و فیزیک نیست بلکه مجموعه ای ازقوانین استکه بشررا براه راست راهیکه بزرگترین فلاسفه دنیا ازتعریف وتعیین ان عاجزند هدایت میکند . خداوندشریک قران را برساند
روستایی :
۰۵-۲۶-۱۳۹۱ ۴:۳۵
مردم ایران باید….. این اقارا تحمل کنند زلزله بم را ناشی از گناهان مردم بم عنوان کرد درحالیکه قران می فرماید هرگزخشک وتر باهم نمی سوزند ایا کودکان بمی گناهکار بودند؟
نام :
۰۵-۲۷-۱۳۹۱ ۱۱:۰۴
zod ghezavat mikonid
حبیب جان چه می گویی برادر :
۰۵-۲۶-۱۳۹۱ ۱۲:۰۷
حبیب جان چه می گویی برادر: خودت داری اقرار می کنی از روی منطق و فکر و اونوقت می گی قرائتی حرفاش منطقیه.
فکر کنم جو گرفته شما را عزیزکم. کمی بفکر و بیاندیش و کم بیاحساس.
احساس دشمن خردی است ولی خرد و منطقی که منجر به احساسات شود باارزش است.
این بابا کلی پافشاری کرده به جدایی علم از کتب آسمانی و تو می گویی حرفش حقه.
خیلی باحالی به خدا شما دوستان ساده اندیش و زودباور
حبیب :
۰۶-۰۵-۱۳۹۱ ۹:۲۵
۱-من حرفی از احساس نگفتم گفتم هوس
هوس مساوی احساس نیست
۲-اصلا خوندی من چی گفتم
۳-و چقدر با حالید شما که ندیده و نشناخته صفت ساده لوحی میدی (همه ما فکر میکنیم عقل کلیم)
حبیب :
۰۵-۲۶-۱۳۹۱ ۹:۵۶
هیچ کسی بدون اشکال نیست در مورد آقای قرائتی ، ایشون جزو صادقترین افراد هستن ، ضمنا افراد هر حرفی که از کسی زده میشه باید با عقل و منطق خودشون بدون تعصب و هوی و هوس بسنجن اگه بدون اشکال دیدن بپذیرن ، در این موردم نباید یک طرفه به قاضی رفت باید از آقای قرائتی توضیح خواست . شما آقای جعفریان بهتر بود اول با خود آقای قرائتی در مورد این موضوع بحث میکردی .
نوع تفکر شما عجیب است :
۰۵-۲۶-۱۳۹۱ ۷:۴۶
سلمان خان از نوشتار شما کاملا واضح است که کی با کی مشکل داره.
لطفا کمی ظرفیت پردازش فکری خود را توسعه دهید.
از نظر شما یعنی همه کسانی که با تفکر قرائتی مخالف هستند با ایشون مشکل دارند؟
کمی تفکر مغزی به جای تامل شکمی و معده ای شاید نوع نگرش افراد را تصحیح کند.
تفکر معده ای یعنی کسی به دلایل منافع مالی و …. با بدست آوردن مال نامشروع و پر کردن معده از مال حرام به نفع کسی که به او مال نامشروع را می دهد سیر شود.
تفکر عقلانی یعنی مطالعه فردی و مستدل و بکار بردن منطق در تجزیه و تحلیل نقل قول ها و مراجعه به منابع موثق که خودشان دارای منطق باشند.
سلمان :
۰۵-۲۵-۱۳۹۱ ۱۱:۴۵
با سلام:
آقای جعفریان حرفاشون تا حدودی درسته ولی مشکلشون اینه که اسلام رو تو غالب امثال خودشون میبینن.شما با اسلام مشکل داری یا با اقای قرائتی؟
اصلا شما مقرزانه دارید به اسلام طعنه میزنید……………
یکی مثل خود شما :
۰۵-۲۵-۱۳۹۱ ۶:۳۸
چرا بی ادبی؟
چرا بی منطقی؟
چرا نادانی؟
چرا اصرار و پافشاری بر نادانی؟
منطق و عقل همان چیزی است که انسان برای روی آوردن به یک دین آسمانی نیاز دارد یعنی یک دین بدون منطق می شود فقط پیروی کورکورانه.
بله اول منطق و تفکر و بعد پذیرش از روی عقل.
یعنی قرائتی اشتباه فکر می کنه و منطق کلید پذیرش اسلام است و نه پیروی کورکورانه همچون چارپایان.
محمد :
۰۵-۲۵-۱۳۹۱ ۱۲:۱۶
خیلی نا اگاهانه بود حاج اقا تازه به دوران رسیده
نام :
۰۵-۲۵-۱۳۹۱ ۱۱:۴۴
درود بر مخالف من
مهد :
۰۵-۲۵-۱۳۹۱ ۶:۱۹
حسین راست میگه لطفا از روی آگاهی نظر دهید.نه از روی بی فکری. متشکرم.
حسین :
۰۵-۲۵-۱۳۹۱ ۶:۰۸
بعضی ها مثل سیدورف واقعابی ادبند………………
جشم نظرl :
۰۵-۲۴-۱۳۹۱ ۱:۵۰
جعفریان خیلی حسودی .حسود هرگز نیاسود
محمد :
۰۵-۲۴-۱۳۹۱ ۱:۴۵
مهسا درست می گه
محمد :
۰۵-۲۴-۱۳۹۱ ۱:۲۷
جای اوستات خجالت بکش
منصف :
۰۵-۲۴-۱۳۹۱ ۱:۴۳
سلام با تمام کسانی هستم که با فضل تمام منشا همه علوم را قرآن اعلام میکنند
تا حالا به این نظر کارشناسیتون حتی یک دقیقه فکر کردید؟به جز کور کورانه شنیدن و طوطی وار تکرار کردن.لطفا یکی از این خیل دانشمندان یک دلیل علمی برای نظریه قطعیشون ارایه بدن.
به یزدان اگر ما خرد داشتیم کجا این سرانجام بد داشتیم
سیدورف :
۰۵-۲۳-۱۳۹۱ ۱:۱۳
سلام
عرض کنم اقای قرائتی یه جلبکه که تکامل پیدا کرده شده مثل انسانها فردی که در مورد احکام میدونه خیلی زیاد ولی پاشو از گلیمش زیاد دراز کرده و دیگه داره چرتو پرت میگه و لازمه که بره دیگه واسه مرصیه خونی ور دیگه کتاب مقدس و مبارک قران رو زیره سوال نبره خواهش میکن اقای قرائت دیگه نرو تو تی وی . تلوزیون ایران به حده کافی گند است دیگه فاضلابش نکن.رخصت .
نام :
۰۵-۲۳-۱۳۹۱ ۸:۰۸
سید محمد جان درست است کلید همه علوم دست خداست. اگر قرار بود تمام علوم از کتب آسمانی استخراج شوند باید در همه علوم را گل می گرفتند و همه در مراکز دینی سکنی می کردند.
زیبایی خلقت پروردگار در رموز آفرینش اوست و این زیبایی ها به جز با تعقل و منطق و تفکر بدست نخواهد آمد.
شما وقتی کسی به ایدز مبتلا بشه نمی ری کتب آسمانی را بزاری روی بدنشه تا درمان بشه باید دارو بهش بدی.
فهمیدی عزیز برادر.
مشکل اکثر افراد مذهبی اینه که همه چی را در مذهب جستجو می کنن و این میشه که یه دین بدون اخلاق پدید میاد.
SEYED MOHAMMAD :
۰۵-۲۲-۱۳۹۱ ۷:۳۹
قابل توجه همه؛ کلید همه علوم دست خداست؛ ولا یحیطون بشی ء الا باذنه؛ و کسی به علمی احاطه پیدا نمی کنه مگه با اجازه خدا.
چرا ساده لوحی بابا جون؟ :
۰۵-۲۲-۱۳۹۱ ۳:۳۰
ببین عزیزم حیدری جون اگه این بابا حرفاش حق باشه که دیگه نباید شما این قدر جیلیز ویلیز کنی.
حرف حق هیچ موقع نادیده گرفته نمی شه.
اگه حرفاش همین هایی باشه که گفته به شما می گم برو ببین واقعیت کدومه تا ازت سوئ استفاده نشه.
آدم عقل داره و باید به جای معده از مغزش استفاده کنه.
معصوم :
۰۶-۰۱-۱۳۹۱ ۱۰:۲۸
اتفاقاً خوبه که آدمی ساده لوح باشد نه منافق،خائن و …ساده لوحی موجب سرافرازی نزد خداوند است و نباید با حماقت و جهل اشتباه گرفته شود..از نوع صحبت شما معلوم است که آدم ساده لوحی نیستید و نوشته های من باعث شد که شما جلیز و ویلیز خودتان را به من نسبت بدهید…معمولاً از نظر روانشناسی اول گوینده این نوع گفتارها خود گرفتار همان احساسات است…آقای قرائتی نیازی به تعریف من یا انتقاد امثال شما و … را ندارد..سوء ظن امثال شما و گفتارهای مکارانه ، موذیانه و تفرقه برانگیز یک باصطلاح روحانی که مخالف سنت و قرآن و عترت است ، شعله های آتش حسرتی است در روز حسرت..به خود آ
معصوم :
۰۶-۰۱-۱۳۹۱ ۱۰:۳۶
جالب اینجاست که اکثر ساز مخالف ها رو خودت زدی..رفیقیته؟جعفریانو میگم.
معصوم حیدری :
۰۵-۲۲-۱۳۹۱ ۱:۵۴
آقای جعفری برای خودت متأسف باش که هنوز قرآن را و بلکه راهت را نشناخته ای و بدان که آقای قرائتی ۳۰ سال مبلّغ پاکی و درستی و هدایت برای مردم بوده اند..بوی نفاق از انتقاد شما هویداست..به خود آ
صالح :
۰۵-۲۲-۱۳۹۱ ۱:۱۳
هر انسانی دارای نقصهایی است بیشتر این نوشته ها یا از روی تعصب است یا نادانی . حضرت عمر نیز برای جلو گیری از مهجور شدن قران دستور نقل نشدن حدیث را دادند .زیرا در ان دوره مردم به نقل حدیث بیشتر علاقه نشان میدادند که امکان جعل ان بیشتر از قران بود
شادیلو :
۰۵-۲۲-۱۳۹۱ ۱۱:۲۲
اگر شما هم مثل اقای قرائتی تفسیر درست از قران داشتید الان صاحب کارخانه لوازم خانگی وچند هتل در مشهد بودید
احمدرضا :
۰۵-۲۲-۱۳۹۱ ۱۰:۲۰
شما در همه جا و از همه، سخن درست را بگیرید و به کار ببندید، به نطر می رسد نیمه پر لیوان برایتان مغفول مانده است. بچه مسلمون ! راه بهتری وجود نداشت ؟ یا شما سراغ نداشتید؟بهتر نبود اول با خودشان مطرح می کردید بعدش قلم فرسایی؟؟؟
امید :
۰۵-۲۲-۱۳۹۱ ۲:۰۶
پیامبر فرموده اند علم را طلب کنید ولو درچین باشد پس همه علوم در نظر اسلام جایگاه خاصی دارند .
امید :
۰۵-۲۲-۱۳۹۱ ۱:۵۴
آقای قرائتی حرفهایش سطحی و عامیانه است .و ما بهتر است اینکه بگوئیم حالا چه هستیم نه اجدادمان چه بوده اند.
نقل قول :
۰۵-۲۱-۱۳۹۱ ۹:۱۷
گفته می شود که عمر خلیفه دوم به بهانه اینکه قران کریم برای بشر کافی است ،دستور آتش سوزی کتابخانه های ایران و مصر را صادر کرد .الله اعلم
بدون شرح :
۰۵-۲۱-۱۳۹۱ ۹:۱۴
گلچین سخنان قرائتی:
- خیلی از اطلاعاتی که در کتابهای دانشگاهی و کتابهای مدارس آمده است لغو و بیهوده است مثلا به بچههای ما چه ربطی دارد که کوه هیمالیا چند متر است، به شما چه، پدرت بالای کوه هیمالیا رفته؟ مادرت بالای کوه هیمالیا رفته؟ خودت میخواهی بروی؟ یا اینکه تاریخ سلجوقیان چه ربطی به بچه ما دارد.»
– من در یک سال یک ساعت هم روزنامه نمیخوانم، کمبود هم ندارم. خلاصه اخبار کافی است.
- وی در ادامه با شمردن مثالهایی از قرآن گفت: «مثلا در یکی از آیات قرآن آمده است بدترین صدا، صدای خر است حالا اگر شما این را به یک نفر در کانادا یا آمریکا نشان دهید میگوید این بود دین شما که میگوید صدای خر بدترین صدا است؟ اما همین خودش یک پروژه علمی است. شما بزرگترین دکترهای اعصاب را دعوت کنید تا بر روی تأثیر صدای همه موجودات روی اعصاب انسان آزمایش کنند و آنگاه نظر بدهید.»
مهسا :
۰۵-۲۱-۱۳۹۱ ۸:۵۱
به نظر بنده و با توجه به نوع نگارش اکثر نوشته هایی که از آقای قرائتی دفاع کرده اند و به دیگران توهین کرده اند کار چند نفر بیشتر نیست.
سایت انعکاس لطفا نظرات را بدون دخل و تصرف و جانبداری منعکس کنید. شما مسئول نشر حقایق هستید حتی اگر به مذاق خیلی ها خوش نباشد.
من هم به بسیاری از سخنان قرائتی خرده می گیرم. صحبتشان در مورد سایر علوم کمی عجیب و دور از منطق بود.
خوانندگان عزیز لطفا ناراحت نشوید و از توهین به نظرات مخالف جدا پرهیز کنید.
در اسلام منطقی که حق باشد قدرت بیشتری دارد و نه منطق زور و دشنام.
از صحبت کردن مذهبی و تحریک احساسات پاک باید جدا خودداری نمود. اسلام دین منطق است و نه احساسات.
چگونه می توان توصیه کرد یه فرد در تمام عمرش فقط و فقط کتب اسمانی بخواند و از خواندن سایر کتب بازداشته شود. حتی در کتاب آسمانی قران هم آیات مبنی بر تفکر و تفحص در سایر علوم وجود دارد.
متاسفم برای آن دسته از افرادی که فقط دنباله رو هستند و هرگز از خرد و منطق خود استفاده نمی کنند.
roberto carloc :
۰۵-۲۴-۱۳۹۱ ۱:۳۴
حرف مهسا منتقیتره
نام :
۰۵-۲۴-۱۳۹۱ ۱:۳۵
حرف مهسا منتقی تره
نام :
۰۵-۲۱-۱۳۹۱ ۶:۴۰
اقای جعفریان براتون متاسفم چون بااین نظرات تندوکودکانه ای که دادیدجایگاه خودتونو بین تحصیلکرده ها وروشنفکرا والبته مذهبی ها ازدست دادید اقای قرائتی برای مردم وصداوسیما همچنان عزیز هستند عدوشودسبب خیر اگرخداخواهد
ایرانی :
۰۵-۲۰-۱۳۹۱ ۱۰:۵۶
آقای جعفریان برداشت های خودش را از حرف های آقای قرائتی به ایشان نسبت داده؛در حالی که منظور آقای قرائتی چیز دیگری است.بخش زیادی از معنویت و مذهب در جامعه ما حاصل زحمات آقای قرائتی است.
نام :
۰۵-۲۰-۱۳۹۱ ۳:۳۹
تعجب میکنم از استاد جعفری که چرا اینجوری برداشت کرده واین چنین تند نظر داده شاعر بزگ محبوب ما ایرانیها حافظ قران را از بر حفظ بوده وتو اشعارشان به حفظ ویاد گیری قران سخن گفته یا تیمور لنگ قران را از اخر بصورت حفظ میخوانده به تاریخ ایران که نگاه کنیم مبینیم که بزرگان علم وادب ایران همه راز و رمزم موفقیتشان بر گرفته از قران کریم بوده . قرانی که داخل ان در مورد همه کرات وکا ئنات زمین زمان سخن به میان اورده . اقای جعفریان خواهشمند است که اختلافات شخصی خود را اینجوری بیان نکنید که به مسلمانیت شک می کنیم . این جانب حقیر متخصص گوش حلق وبینی هستم ودر حال گذراندن فوق تخصص هستم هرچی یاد گرفتم همه ازقران بوده وهستم به اندازهای که داخل قران در مورد بهداشت ووووووووووووووووو گفته شده در هیچ کتاب وجای بیان نشده . متاسفم.
نام :
۰۵-۲۰-۱۳۹۱ ۱:۵۹
برای آقای جعفریان جای تاسف است که اینچنین اظهار نظر کرده است اقای قرائتی در بسیاری از صحبت هایشان تاکید بر درس خواندن دانش آموزان و تلاش بچه ها برای سواد آموزی و فرا گیری علم دارندو…
مموتی :
۰۵-۲۰-۱۳۹۱ ۱۱:۲۳
پر واضحه که قرآن بارها به تدبر در امور و علوم طبیعی تو عالم هستی دعوتمون کرده.این که معلومه.
یک ایرانی :
۰۵-۲۰-۱۳۹۱ ۱۰:۰۴
با سلام و خسته نباشید خدمت شما عزیزان
بابا این یارو خیلی چرت میگه هااااا نمیدونم از کجاش در اورده این حرفارو؟
اخه مثلا همه چیز دان قران مرجع تمام کتاباس یعنی تو خود قران هزار بار در هر مسئله ای ادمو حل میده ک
یه جا نشینه از فرصت زندگیش تو این دنیا بهره درست و خدایی ببره
فقط به همچین ادمایی باید گفت ای ادم نادون ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
نام :
۰۵-۱۸-۱۳۹۱ ۱۰:۲۸
معمم بی سواد پسته بی مغز چون لب وا کند رسوا شود
صادق :
۰۵-۱۷-۱۳۹۱ ۶:۰۳
درود بر قرائتی
حسادت :
۰۵-۱۷-۱۳۹۱ ۱۰:۲۲
بچه ها خودتونو ناراحت نکنین که همش از حسادته که خودش، چهره تلوزیونی مثل آقای قرائتی نشده
رضا :
۰۵-۱۷-۱۳۹۱ ۵:۰۵
واقعا متاسفم برای این جعفریان بی سواد! توی منطق یه بحثی هست که میگه اثبات شیء نفی ماعدا نمی کنه یعنی اگه من بگم مثلا اصفهان شهر زیباییست دلیل نمیشه که شیراز زیبا نباشه! ما در اینجا درمورد اصفهان صحبت می کنیم کاری به شیراز نداریم که می تونه زیبا باشه یا زشت! تاکید آقای قرائتی بر علوم قرآنی هم دلیل نمیشه که سایر علوم احیانا مزخرف باشند بلکه اهمیت قرآن و علوم قرآنی را می رسونه که البته به دلیل کامل بودن قرآن تفکر در آن می تواند انسان را به سایر علوم برساند مگر نه این است که بسیاری از علوم و اکتشافات جدید علمی مثل نبود اکسیژن در خارج از جو زمین _ کروی بودن زمین و….. بیش از ۱۴۰۰ سال پیش در قرآن ذکر شده است؟؟
امید مشهد :
۰۵-۱۷-۱۳۹۱ ۱۲:۵۳
چه باید گفت…
نام :
۰۵-۲۱-۱۳۹۱ ۴:۵۷
وقتی چیزی نمی دونی چی بگی ؟
سلام :
۰۵-۱۶-۱۳۹۱ ۱:۴۳
به قول یکی از دوستان می شه ۳۰ سال حرف زد بدون اینکه واقعا چیزی گفته باشی.
حرف حق رو نمیشه به راحتی زد چون دشمن زیاد پیدامیشه
پس بهتراینکه همینجور حرف زداما چیزی نگفت.
حرف تو :
۰۵-۱۶-۱۳۹۱ ۱۲:۲۴
همه ما سی ساله که سخنرانی های زیبا و دلچسب و البته به روز آای قرائتی را شنیده ایم و استفاده کرده ایم. ای کاش شما به سخنان آقای قرائتی گوش میدادید و متوجه میشدید که بسیار به روز هستند.
در ضمن یاد آور میشوم که در قرآن تمام علوم آمده است که غرب تازه به برخی از آنان رسیده است.از جاذبه زمین کروی بودن زمین تا انرژی هسته ای گردش و تبخیر آبها حرام بودن طلا و گوشت حیوانات حرام گوشت تا آیه ضد تبعیض نژادی و آیه حقوق بشر و…
آقای جعفریان همه ما از نوشتیتان متوجه میشویم که به دنبال عقده گشایی هستید
عباس :
۰۵-۱۵-۱۳۹۱ ۵:۱۱
البته ایراد به سخنان جناب قرائتی در برخی موارد وجود دارد اما شما هم به نظر می رسد با اینگونه انتقاد کردن بچه گانه در صددید خودی نشان دهید . چون انتقاد محترمانه و علمی نکردید . چاله میدونی بود
امراه :
۰۵-۱۵-۱۳۹۱ ۱:۰۷
اگرزمانی مسلمانان ایرانی نامی داشتند نه تنها به علوم قرانی و عرفان و ادبیات اشنا بودند به علوم تجربی زمان- شیمی فیزیک- نجوم ریاضی ….و سایرعلوم زمان خود اشنا بودند بقول الهی قمشه ای تمام علوم علم خداست پس قرائتی اینقدر متحجروخودخواه نباشندعلت عقب ماندگی مسلمانان در علوم ومدرنیته دوری از علوم و دانش روز به پیروی از علمایی اینچنین متحجر م منجمدفکربود که بسنده کردن به قران راتاکیدمیکردند علوم روز دانشگاهی و علوم قرانی دوبال پرواز انسانهاست
فاطمه :
۰۵-۰۶-۱۳۹۱ ۱:۴۸
حرفهای جناب جعفریان کاملا درسته بعضی ازقانون های قرایتی غیرقابل اجراست.اصلا اونو چه به سیاست ؟اونو چه به علم؟حاج اقا برو عبادتت بکن…
حسین :
۰۵-۰۴-۱۳۹۱ ۹:۵۶
آقای جعفریان شما هروقت به اندازه آقای قرائتی سواد ومعلومات و البته ………..داشتی بیا ببینیم چیکاره ای ؟؟
این حرفها بیشتر شبیه حسادت ………………… میمونه .آقای جعفریان البته از شما که خودتون رو به پستهای سیاسی و ادمای سیاسی فروختید بیشتر از این انتظار هم نمیره.
احسان :
۰۵-۰۴-۱۳۹۱ ۷:۵۷
متاسفم
نظر بنده نه توهین بود و نه مشکل اما پخش نکردید
تازه فهمیدم خط فکری حاکم بر شما چیست
اول باید برای شما متاسف بود که امانتدار نیستید
تحریریه خبر :
۰۵-۰۴-۱۳۹۱ ۱۰:۴۱
احسان عزیز اختمالاً نظر جنابعالی دریافت نشده/چون نظری نیست که منتشر نشود حتی اگه به صورت کاملاً تصحیح شده باشد!
نام :
۰۵-۰۴-۱۳۹۱ ۵:۳۰
با سلام خدمت اقای جعفریان چطور اقای قرائتی را به دعوت کردن به پرهیز و دوری گزیدن از علم متهم می کنید در صورتی که مطمنا شما منظور اقای قرائتی را به خوبی فهمیده اید .به نظر من شما به دنبال مطرح کردن خود هستید و نه چیز دیگری
محمد مهدی :
۰۵-۰۴-۱۳۹۱ ۲:۱۱
اولا رعایت ادب در نقد لازم است وثانیا هر کس پای صحبتهای آقای قرائتی نشسته باشد منظور ایشان را خوب میفهمد این انتقاد شما مثل اینستکه کسی بدون توجه به مقدمه و موخره و جوانب کار بگوید قرآن گفته لا تقربو الصلوه ثالثا کدام کتاب و مکتبی مانند قرآن انسانها را به کسب علم تحریض کرده است و دلالت به قران یعنی دلالت به همه علوم رابعا از لحن شما بر میاید که انتقادتان بودار است.
نام :
۰۵-۰۴-۱۳۹۱ ۱:۳۱
با سلام به روحانی ارجمند جناب اقای جعفریان ۰ نمیدانم ایا شما قبل از اینکه این فرمایشات را بکنید با خود ایشان در این مورد بحث و انتقاد و یا صحبتی داشته اید یا خیر اگر داشته اید چرا جواب ایشان را مطرح نکرده اید ۰ به یقین نمیگویم ولی احتمالا صحبتی نداشته اید ۰ شاید اگر صحبت میکردید ایشان یا شمارا قانع میکردند و یا از شما و مستمعین خود شان عذر خواهی میکردند ۰ جناب اقای قرائتی حدود ا به اندازه سن شما برای مردم استادی میکردند و حق استادی به گردن تمام مستمعین خود دارند ۰ فرض مثال استاد قران هم نه ، استاد ادبیات فارسی و عربی هم که حسابشان بکنیم خیلی بیشتر از این باید احترامشان را داشته باشیم ۰ مگر ایشان چه کفر و ناسزائی گفتند که شما برایشان اینگونه متاسفید ۰ مجموعا جز اینکه تاکید و سفارش به قران نموده اند چیز دیگری بوده است ۰ ما که همگی قران را قبول داریم ۰ مگر قران نمیفرماید« ولعصر ان الانسان لفی خسر -الی الذین امنو و عمل الصالحات و ۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰ (تمام انسانها در ضرر و زیانند مگر انهایی که عمل صالح انجام میدهند و ۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰ »
-خوب عمل صالح میتواند هر عملی را که فسادی در ان نباشد و برای جامعه بشری مفید باشد شامل شود ۰ایا میتوان گفت که اقای قرائتی دیگر این عمل صالح که قران به ان سفارش کرده قبول ندارد ، هرگز نمیتوان اینچنین قضاوت کرد ، ۰(جناب اقای قرائتی بنده همینجا از شما معذرت میخواهم) چرا غذر خواهی ، چون بی حرمتی به کسی شده که عمر خود را در راه ترویج احکام الهی صرف نموده است ۰ البته نا گفته نماند هر دو شما انشائاله
مروج احکام الهی هستید ۰ ولی احتمالا اینجا یک قدری بی انصافی کرده اید ، البته جا دارد از شما هم عذر خواهی کنم
نام :
۰۵-۰۴-۱۳۹۱ ۱:۰۱
سلام به مسئولین محترم سایت و همه دوستان
بنده خیلی متاسفم که بجز دو مورد بقیه از روی تعصب و نه تفکر و تعقل ، قضاوت فرمودید
اولا این آزادیست که شخصی بتواند گفتار دیگری را نقد کند البته بدون اهانت
دوم اینکه جناب آقای قرائتی و امثال ایشان علم را فقط در حوزه جستجو میکنند و فکر میکنند وارث اسلام راستین هستند
هزار سالست که حوزه داریم
چه تغییر و پیشرفتی در زندگی و ارتقائ سطح علمی کشور پیش آمد ؟؟؟
اگر ابو ریحان ها و ابوعلی سینا ها را بفرمایید ، آنان خود علومشان را در خارج از حوزه جستجو کردند
حضرت امام خمینی ره میفرمایند بعضی آقایان از کوزه ای که من و آقا مصطفی آب میخوردیم آب نمیتنوشیدند و ما را نجس میدانستند چرا؟؟؟ چون ما فلسفه تدریس میکردیم
در جائی دیگر میفرمایند زیانی بعضی ازین آقایان به اسلام و مملکت زدند از صدمه دشمن خیلی بیشتر بوده
جناب آقای قرائتی براحتی در سخنانشان کسی را که وسواس دارد مشرک میدانند
در صورتیکه همه واقفید وسواس یک مشکل روانی است و باید کم کم و با حوصله درمان شود
اگر همه علوم در ریالرآن کریم هست پس چرا امثال آقای قرائتی هسته اتم را نشکافتند
چرا سلولهای بنیادی و نانو تکنو لوژی را این آقایان کشف نکردند
قرآن کریم چراغ هدایت است و راه را روشن میکند و انتخاب با ماست که با اندیشیدن و تدبر به راز خلقت پی ببریم
متاسفانه بعضی ازین آقایان خود را نماینده حضرت پروردگار میدانند و باید بدون چون و چرا گفتار آنان را پذیرفت
اینطور نیست عزیزان
خدماتی که دانشگاههای همین غربی و کافر به بشریت کرده اند در کدام حوزه صورت گرفته؟
اینهمه تکنولوژی که امروز میبینیم از این آقایان به اصطلاح قرآن خوان است ؟
بله غرب در کنار خدمت خیانت هم به بشریت دارد و آن همهن ساخته نشدن انسانست که متاسفانه در بین مسلملنان بیشتر است
lمهدی :
۰۵-۱۸-۱۳۹۱ ۱۱:۴۷
بعضی دوستان که اداعای بی طرفی میکنند همون اول گاف میدن و همه بیچاره گی ما رو از حوزه میدونن. شما حساب کن اصلا حوزه نبو د و تمام علم هم از غربیها سر میزد .یعنی این سر انجام علت آفرینش هست ؟نه یه جایی باید باشه که راه انسان سازی رو نشون بده ،اونجا حوزه است .لزومی نداره عقدمون از حوزه به این بحث ربط بدیم که همه ما میدونیم اگه حوزه نبود الان علم بدون ایمان و معرفت عاقبتش میشه ساخت بمب اتم یا بمب شیمیایی.خوبه بدانید همین الان در اسراییل و انگلیس دارن با فقه شیعه قران رو تفسیر میکنن چون تفسیر دیگران مثل وهابیها که به احادیث امامان شیعه و سیره نبوی اعتقاد ندارن هیچ ثمره علمی نداره . هدف از آفرینش انسانها عبادت خداست .
برای انسان شدن و آدمیت یه دستوراتی هست که فقط و فقط در سیره ائمه هدی و قران وجود داره .به جرات ریشه تمام علوم از قران گرفته شده . تا همین ۱۰۰گذشته کتاب ابو علی سینا در دانشگاههای فرانسه تدریس میشده .
عیب ما اینه که خودمون و سابقه مون رو قبول نداریم جستجو کنید اون وقت میفهمید که چرا انگلیس کتابهای علمی و مقالات دانشمندان ما رو در ۱۰۰سال پیش جمع کرد و برد تا ما حالا بگیم علم دست غربیهاست.کدوم دانشمند ایرانی رو میشناسی که قران شناس نباشه ؟؟؟؟؟؟
جوادجون :
۰۵-۰۴-۱۳۹۱ ۱۲:۵۳
جناب جعفریان با قران بیشتر از پیش انس بگیرید شاید شما هم متوجه بشوید که و لا رطب و لا یابس الا فی کتاب مبین
در مورد صحبتهای آقای قرائتی هم بیشتر تامل بفرمائید مثلا جایئ که ایشان می گویند من روزنامه نمیخوانم بعد می گویند : خلاصه اخبار کافیست بقیه فرمایشات ایشان هم همین گونه است ما فهمیدیم نمیدونم شما چرا…..
aref :
۰۵-۰۴-۱۳۹۱ ۱۲:۴۳
بهترین علم طب (ابوعلی سنا) که در همه دانشگاههای جهان تدریس میشود.بهترین علم شیمی (زکریای رازی) – بهترین فیزیکدان بعد از انیشتین( دکتر حسابی) – بهترین یار پیامبر(سلمان فارسی ) بهترین عارفان (سنایی وشمس تبریزی)نزد ما بود . اگر پیگیر همانها میشدیم و با همان شیوه علم را ادامه می دادیم اینگونه جهان سومی نمیشدیم . قرآن خوب است ولی همه چیز نیست .هر علمی استاد خودش را دارد به جای اینکه همه چیز را کورکورانه از اعراب تقلید کنیم یک نگاه کوچکی به گذشته خود بکنیم که اعراب واروپاییان نصف انگشت کوچک ماهم نمیشدند .مرگ بر عرب پرستی که ایران را از با کشورهای بحرین وعمان که روزی یکی از استانهای ایران بودند برابر کرده.افسوس
علی علوی :
۰۵-۰۴-۱۳۹۱ ۱۲:۳۱
استاد محترم جناب اقای جعفریان بحث جناب اقای قرائتی مطالعه تقسیر قران بود ایا تفسیر قران شامل بهره گیری از علوم مختلف نمیشود استاد بزرگوار باشناختی که ازجنابعالی و اقای قرائتی دارم وهردورا روحانی عالم و وارسته و مقبول جامعه می دانم اتتظار است که در اینگونه عرصه ها قبل از کشاندن بحث به جامعه و بهانه به دست افراد نادان وبعضا مغرض دادن موضوع را میان خود طرح وحل نمائید
nasr :
۰۵-۰۴-۱۳۹۱ ۱۲:۲۴
جای تاسفه که ایشان برنامه درسهایی از قرآن که معارف ارزنده قرانی را در سطحی قابل فهم به مردم عرضه می کنه رو اینگونه توصیف کرده که وقت صداوسیما ومردم را گرفته! به نظر میرسه دلیلی برای این حمله به ایشان داره غیر از آنچه که خودش گفته
رضا :
۰۵-۰۴-۱۳۹۱ ۱۲:۰۳
اقای جعفریان بهتر است هیچ نظری ندهند و چون هنوز نه علم قرآنی دارند و نه شناختی از آقای حجت الاسلام قرائتی
علیرضا :
۰۵-۰۴-۱۳۹۱ ۱۱:۵۶
بابا جمع کنید ، منظور ایشون تهذیب نفس و تزکیه بوده ، به خاطر راهنماییهای همین افراد بسیار باسواده!!!!!! که به این روز افتادیم ، مردم باید صف مرغ ، تخم مرغ و آفتابه وایسن ، علم اقتصاد بده، پزشکی اخه ، جغرافیا ناپسنده، تاریخ اوف اوف اوف شرک به خداست ، بابا آخه مگه می شه یه کسی که تریبون ملی دستشه و مردم و ارشاد می کنه بیاد بگه من مطالعه نمی کنم یا فقط قران باید مد نظر باشه ، همین کارا رو کردیم که تمام فرهنگ و اعتبار ایرانی بودنمونو زیر سوال بردیم ترکیه میگه مولانا ترکه ، افغانستان میگه فردوسی افغانیه ، در مورد مفتی مفت خور فلان کشور اطلاعات داریم و ایل و تبارش رو می شناسیم اما کوروش رو نمی شناسیم ، شهید خلعتبری رو نمی شناسیم چرا چون از نظر این آقایون همه چی ناپسند و بده ، تو رو خدا به این آقایون بسیار باسواد!!!!! بفرمایید یک لیست از علومی که خوبه و با اثبات وجود خداوند منافات نداره به ما بدن تا لا اقل ما هم مسلمان باقی بمونیم! فقط میشه گفت واقعا برای این جور اساتید!!!!! متاسفم واقعا
مجید :
۰۵-۰۴-۱۳۹۱ ۱۱:۵۱
واقعآ بجا فرمودید.عمق فاجعه فراتر از این حرفهاست.بدبختانه هرکسی از تریبون عمومی هرچه رابخواهد آزادانه می گوید.
مهدی :
۰۵-۰۴-۱۳۹۱ ۱۱:۳۴
ادب در نقد و سخن گفتن،نشانه ای از قرانی بودن شخص است…فتأمّل آقای جعفریان
ولی اله :
۰۵-۰۴-۱۳۹۱ ۱۱:۳۲
اگرکسی قرآن رابخواند وآنرابفهمدبجهت خدمت گذاری به خلق سراغ علوم دیگر خواهدرفت قرآن انسان راهدایت میکند ومسیر راروشن می سازدوکسی که مسیر رادرست طی کند علم اومفید خواهدبود احادیث به نظر من برگرفته ازقرآن است قرآن کتاب هدایت درست وصحیح بشراست .خیلی ازعلومی که کشف می شود بعد متوجه میشویم که قرآن قبلااشاره داشته است خداوند همه مارابه راه ر است هدایت کند
نام :
۰۵-۰۴-۱۳۹۱ ۱۱:۳۱
اگه اینطور که آقای قرائتی می گوید عمل شود باید فاتحه پیشرفت و توسعه در کشور خوانده شود.قران باید باشد ولی در کنارش پیشرفت علمی واجب و ضروری است.نباید یک بعدی باشیم باید همه جانبه و چند بعدی به سمت تسخیر علوم حرکت کنیم .انصاف بدهید سخنان آقای جعفریان بسیار حکیمانه است
حامد :
۰۵-۰۴-۱۳۹۱ ۱۱:۲۳
واقعا برای آقای جعفریان متاسفم چهار تا کتاب خونده جو گیر شده
هر کسی ... :
۰۵-۰۴-۱۳۹۱ ۱۱:۲۱
آقا چرا انمیذارین خود آقای قرائتی انتقاد آقای جعفری رو جواب بده و رفع شبهه و اتهام کنه و منظورش رو واضحتر بیان کنه. ضمنا این دو بزرگوار که هیچ کدوم ظاهرا معصوم نیستن ممکنه بلاخره اشتباهی هم بکنن
ناشناس :
۰۷-۱۲-۱۳۹۱ ۱۱:۰۷
پدر بیا مرز اینو زودتر میگفتی احسن بر شما اقای قرا أتی خودش بیا تو ضیح بده
مهدوی :
۰۵-۰۴-۱۳۹۱ ۱۱:۱۴
این اقای جعفریان بیسواد تشریف دارند شان اقای قرائتی اجل ازاین حرفهاست البته اقای قرائتی هم مثل همه اهل علم ممکن است حرفهای نادرست هم داشته باشد ولی جعفریان باید بداند کوچکترازاینند که بتوانند قرائتی رابااین هوچی گریها خراب کنند
حمید :
۰۵-۰۴-۱۳۹۱ ۱۱:۰۹
تو روحش بابا
دیگه ما ک خیلی وقته حاج آقا قرائتی رو میشناسیم.
مسلم :
۰۵-۰۴-۱۳۹۱ ۱۱:۰۲
من کسی را تایید یا رد نمی کنم و انجا هم نبوده ام اما اگرا واقعا اقای قرائتی چنین چیزی گفته باشد برایش متاسفم و از ایشان چنین انتظاری هم میرفت و قتی حزن را به لرزیدن معنی میکند.
هادب :
۰۵-۰۴-۱۳۹۱ ۱۰:۵۸
واقعا متاسفم از نظرات خوانندها . اصلا به موضوع و منظور آقای جعفریان توجه نکردید
رضا :
۰۵-۰۴-۱۳۹۱ ۱۰:۴۸
در جواب سوال آقای جعفری که:اگر همه چیز در قرآن است… باید بگویم که خود خدای تبارک وتعالی فرموده اند: ولا رطب و لا یابس الا فی کتاب مبین سوره مبارکه انعام آیه ۵۹
نام :
۰۵-۰۴-۱۳۹۱ ۱۰:۴۶
با تشکر فکر میکنم منظور آقای قرائتی همان علومی است که منشا قرانی دارد ومیتوان باپی بردن به عمق قران تمام علو م را در آن یافت
منتقد :
۰۵-۰۴-۱۳۹۱ ۱۰:۲۸
آقای جعفریان قرآن کریم هفت تو دارد اگر شما همان اولی را هم نمی فهمی دلیل بر رد مسئله نیست
مریم :
۰۵-۰۴-۱۳۹۱ ۱۰:۲۴
آقای جعفریان برای خوتان متاسف باشید زیرا کم سوادترین مردم هم می فهمند منظور آقای قرائتی چیست و دانستن مفاهیم قرآنی مغایر با یادگیری سایر علوم نیست حضرت علی علیه السلام پاسخ مردم در تمام علوم را می دادند و دروازه علوم بودند و قرآن ناطق هم بودند!
حسن :
۰۵-۰۴-۱۳۹۱ ۱۰:۱۸
قطعا و کاملا با صحبتهای آقای جعفریان موافقم و برای این مرد آزاداندیش آرزوی موفقیت دارم.
نام :
۰۵-۰۴-۱۳۹۱ ۱:۰۰
آقای حسن آقا بنده خودم در آن همایش بودم آقای قرائتی با بهترین بیان مهمترین نکات علمی و تربیتی را بیان نمودند و منظورشان به هیچ وجه رد سایر علوم نبود بلکه میخواستند اهمیت مطالعه قران و تفسیر آن بگویند و اهالی کتاب را به آشنایی با محتوای غنی قرآن کریم راهنمایی کنند قطعا بدانید آقای جعفریان هم مورخ مهمی هستند ولی اگر فن و قدرت بیان ، سواد و قدرت جذب و نگهداشتن مخاطب را در پای سخنرانی آقای قرائتی را داشتند میتوانستند بیش از این از امکانات صدا و سیما استفاده کنند برای آقای جعفریان متاسفم
علی :
۰۵-۰۴-۱۳۹۱ ۱۰:۱۸
سلام خسته نباشی اقای قرائتی بیان ساده و خوبی دارند وبد بختی مردم مسلمان رعایت نکردن
دستورات قران است ما قران داریم و ان را می خوانیم اما در عمل طوری دیگر عمل می کنیم بحث ازدواج جوانان ایا با دستورات قرانی انجام می شود جوانی که برای شام شب محتاج است از کجا ۲۵۰ سکه مهریه زنش را براورد اقای جعفری مشکل مسلمانها از توجه نکردن به دستورات قران است نه نخواندن کتابهای دیگران
نام :
۰۵-۰۴-۱۳۹۱ ۱۰:۱۶
آقای جعفریان برای خوتان متاسف باشیدکه درک درستی از صحبتهای آقای قرائتی که مردم از هر قشری آنها را درک می کنند ندارند و نمی دانند یادگیری مفاهیم قرآنی مغایر با یادگیری سایر علوم نیست خود حضرت علی علیه السلام که قرآن نطق بودند دروازه همه علوم هم بودند
کارمند :
۰۵-۰۴-۱۳۹۱ ۱۰:۰۶
آقای جعفریان؛ از بیانات شما میشه تشخیص داد که شما جنس خودتون را بهتر می شناسید. عوام پای منبر شما نشسته و از شما الگو برداری می کنند. حد اقل مشکلات خودتون را با هم و به دور از تخریب یکدیگر حل کنید.
علی :
۰۵-۰۴-۱۳۹۱ ۱۰:۰۴
فصل قرائتی گذشته است وقت بازیابی خودمان و شناساندن خودمان با علم ومنطق به دنیا رسیده است پس کهنه ها را باید دور ریخت و بازیابی دوبارهای از خودمان انجام دهیم و عقب افتادگی خودمان را جبران کمیم ما دراین مملکن خوراک برای مرغ نداریم سوزن خیاطی مان از چین میاید و اسباب بازی که در خانه اتان است و هزاران مسئله دیگر پس عقب افتادگی خود را قبول کنیم و گناه ان گردن خودمان است. ومسئولان
نام :
۰۵-۳۰-۱۳۹۱ ۱۲:۲۰
علی کوجولو بااین نگرانیهایت در مورد مرغ و سوزن و اسباب بازی نشون دادی که خیلی پیشرفته هستی مواظب شست پات باش که تو جشمت نره
علی اکبر :
۰۵-۰۴-۱۳۹۱ ۹:۵۴
سلام به نظر بنده هم آقای قرائتی حق هستند و هم آقای جعفریان ..آقای قرائتی حرفایی که زدند دغدغه ی کلی جامعه اسلامی است همانطور که قرآن بسیاری از آیاتش کلی است وتفسیرش با حدیث و علوم ریاضی علوم دیگه قابل فهم میشه..به خاطر همین هم باید بعد از قرآن در آیاتش تدبر کرد و این جز با حدیث و علوم دیگه غیر قابل لمس میشه پس آقای جعفرییان هم دغدغه ی مشترکی در این بحث دارند ..حالا قضاوت با شما عزیزان
امید :
۰۵-۰۴-۱۳۹۱ ۹:۴۵
اقای جعفریان شما بهتره بدانید خیلی علمها توقران نهفته است که من وشما به ان پی نخواهیم برد
منتقد :
۰۵-۰۴-۱۳۹۱ ۹:۳۸
پیامبر به اسیران جنکی فرمودند هر کس یک مسلمان را با سواد کند آزاد هست واسمی از دین نیاوردند که مسلمان بشوند یا نه ……در جایی دیگر از تاریخ هست که پیامبر وارد مسجد شدند تعدادی مشغول قران خواندن بودند وتعدادی مشغول بحث علمی وپیامبر به جمع انها پیوست که مورد اعتراض قران خوان ها شد .پیامبرجواب انها را دادند ….در کشور ما انقدر اساتید برجسته وبا سواد در امور دین هست که اقای قرایتی شاگرد انها هم نمی شود اما متاسفانه بدلیل نامعلوم نباید از انها استفاده کرد .وعلت تمام عقب مانگی ما هم همین هست که نمی خواهیم از دشمن خودمان علم یاد بگیریم وهر کس که مارا قبول داشته باشد ولو بی سواد او استاد به تمام معنا می باشد واقعا متاسفم به مسولین که چنین تفکر ی دارند
علی :
۰۵-۰۴-۱۳۹۱ ۹:۳۷
واقعا متاسفم از نظرات خوانندها . اصلا به موضوع و منظور آقای جعفریان توجه نکردید. فقط کورکورانه دارید پشتیبانی میکنید. کی گفته دانشمندان قدیمی ما از روی قرآن به کشفیاتشون رسیدن . قرآن خیلی قابل احترام و کتاب آسمانی ماست. ولی از علوم دیگه نباید غافل شد. چیزی که در ۵۰۰ سال گذشته اتفاق افتاد و نتیجه اون عقب افتادگی ما از دنیای امروزه
بهرام :
۰۵-۰۴-۱۳۹۱ ۱۰:۴۳
قرآن هفت تو داره که فهم اون برای هرکسی میسر نیست امام جعفر صادق علیه السلام باطن قران را تفسیر می کردند. اگر آقای جعفریان همان تفسیر عادی را هم نمی دانند دلیل بر رد گنجاندن تمام علوم در قرآن نیست
جغرافیا :
۰۵-۰۴-۱۳۹۱ ۹:۳۲
اهانت به علوم بزرگی چون جغرافیا و تاریخ ناپسند و نادرست می باشد. پیشرفت کشورها نیز به دلیل عدم تملق و دروغ و براساس تلاش و دانش و راستگویی می باشد.
کارشناس جغرافی :
۰۵-۰۴-۱۳۹۱ ۱۰:۱۹
اگر قرآن را بخوانید می فهمید که بساری از مسائل همین علم به قول شما بزرگ در قرآن هست
جغرافیا :
۰۵-۰۶-۱۳۹۱ ۱:۳۷
با سلام و احترام
از شما دیگه بعید است که به علم جغرافیا اهانت می شه و شما دفاع نمی کنید.
ناشناس :
۰۵-۰۴-۱۳۹۱ ۹:۲۵
واقعا متاستفم آقای جعفریان …
نام :
۰۵-۰۴-۱۳۹۱ ۹:۱۱
اقای جعفریان اگر شما قران بخوانید از متن قران میفهمید که باید مطالعه داشته باشید
بهروز :
۰۵-۰۴-۱۳۹۱ ۹:۰۹
برای آقای جعفریان ماٌسفم. اسم خوش راگذاشته روحانی ولی بویی از روحانیت آقای قرائتی نبرده.
حسینی :
۰۵-۰۴-۱۳۹۱ ۹:۰۱
جناب جعفریان آیا می دانید پیشرفت علم در غرب مدیون همین قران است منظور ایشان تدبر در قرآن است که خودش منشا علوم دیگر است ما مسلمونا فقط قران را می خونیم و علت عقب ماندگی ما هم همین است و اگر ایشان وقت مردم را در تلوزیون می گیرند لااقل مردم یه چیزایی یاد می گیرند حداقل بهتر از این فیلم های سرگرم کننده است و فکر کنم برنامه قرائتی جز بهترین برنامه هایی است که صدا و سیمای ما پخش می کنند از شمای یک روحانی واقعاً بعید است این حرفا
م.ح :
۰۷-۲۸-۱۳۹۱ ۱۰:۱۲
بعد از سی سال که ایشان برنامه داشته مشکلات اجتمایی و فرهنگی جامعه بییشتر و بدتر شده آیا برنامه ایشان موفق بوده!! اغلب نصف مطالب و برنامه ایشان نظرات شخصی است که در لابه لای مطالب قرانی گفته میشود و این بزرگترین ضعف برنامه ایشان است.
نام :
۰۵-۰۴-۱۳۹۱ ۸:۵۸
پس بگوئید نظر ندهید آقای که برای یک استان متاسف است و سوابق ایشان را زیر سوال می برد تند نبود
نام :
۰۵-۰۴-۱۳۹۱ ۸:۵۱
جناب حعفریان بقول مردم محترم و شریف ترک ها خودش زیاد ناراحت نکن .
…………………………………….!
……………………………………!
……………………………………..!
مجتبی :
۰۵-۰۴-۱۳۹۱ ۱۲:۴۸
دوست عزیر ترک وفارس نداریم همه ایرانی مسلمان غیرتمند هستیم. همین اظهار نظر حضرتعالی عمق فهم ودرک ومیزان درستی نظرتان را میرساند؟؟؟؟
محمد :
۰۵-۰۴-۱۳۹۱ ۸:۳۷
جناب استاد جعفریان ؛دلیل انتقاد بی پرده شما از آقای قرائتی مشکوک است .پر واضح است که نحوه بیان ایشان وتاکید شان بر مطالعه قرآن، نشان دهنده اهمیت مطالعه وتدبردر قرآن است ،نه اینکه عدم مطالعه سایر علوم ؛نحوه تاکید ایشان برای مطالعه قران بدین سبب است که در جامعه دینی ما قران از هر کتب دیگری محجور تر است وبایستی ایشان مردم را به قرآن متوجه سازند وتاکید ایشان صحیح وبجاست .هر بچه مسلمان وشیعه باید به قرآن ومعارف آن آشنا باشد تا در سایه آن در سایر علوم هم به بیراهه نرود .
بهرام :
۰۵-۱۸-۱۳۹۱ ۱۱:۴۴
محمد جان دلبندم اون مهجوره مهجور ، محجور به آدم سفیه و دیوانه میگن
نام :
۰۵-۰۴-۱۳۹۱ ۸:۳۰
اصولا اقای قرایتی بی سواد تشریف دارن نقالی رو پیرزنها هم بلدند
نام :
۰۵-۰۴-۱۳۹۱ ۱۰:۴۹
هر کسی قادر به تفسیر قرآن نیست قرآن کریم هفت تو داره که اگه آقای جعفریان از درک همان اولی هم عاجزنند دلیل بر رد مسئله نیست امام جعفر صادق علیه السلام باطن قرآن را تفسیر می کردند و اگه ما هم قادر به این کار بودیم می فهمیدیم که تمامی علوم در قرآن نهفته است
ناشناس :
۰۷-۱۴-۱۳۹۱ ۱:۱۱
اگه پای به قول خودت نقالی چنتا پیرزن میشستی بجای اینا یه چیز دیگه به مغزت میرسید.
نام :
۰۵-۰۴-۱۳۹۱ ۸:۲۶
زود در باره استاد محترم آقای قرائتی قضاوت کرده اید .تازه دین مبین اسلام وکتاب مقدس قرآن هیچ موقع انسان را از علم ودانش وپیشرفت صنعت و…عقب نگه نداشته ومانعی هم برای او بوجود نمی آورد .اگر می دانستیم تمام پیشرفت دنیا زیر سایه اسلام و قرآن است .اظهارات این چنینی نمی کردیم .
محمود :
۰۵-۰۴-۱۳۹۱ ۸:۵۶
به نام خداوند متعال
هر دوشما به یک مطلب اشاره داشته ودارید اما جناب آقای قرائتی منظورشان ابتدا تزکیه با قران وسپس خود به خود مقدمات وعلاقه پا گذاشتن در مسیر علم فراهم می گردد ولی شما میگویید از حول حلیم باید پرید تو دیک علم؟!!! نتیجه بمب اتم ساخته شد توسط عالم و برعلیه بشریت توسط عالم دوم به کار گرفته شد در حالیکه اگر استفاده کننده(عالم دوم) تزکیه شده بود چنین خسارتی به بشر نمی زد قضاوت با سایرین…..
ناشناس :
۰۷-۱۲-۱۳۹۱ ۱۰:۴۸
ااز این همه علوم پزشکی وغیره که ا۲ز مشتقات نیروگاهای اتمی یدست بدست امده شما فقط بمب انرا دیده ا یددور و برتو نگاه کن هزاران دستگاه وابزار می بینی که ساخت همون کا فرهای قران نخوان است ه ر کتابی بجای خود مفیداست خارجیها مخترع مو شک و هواپیما وقطار وماشین وبرق و…… بودند شما بگویید ما مسلمانان چه چیز شاقی اختراع کردیم تازه اگه خوب دقت کنی کمتر کشور مسلمانی است که به تمام قران عمل کند هر چه جنگه تو همین کشورهاست حالا کانالهای خراب ماهواره و….بماند
ناشناس :
۰۷-۱۲-۱۳۹۱ ۹:۵۷
حرف خوبی زدی که تنها و تنها علم جواب گو نیست ولی این حقیقت هم بپذیر که قرآن باید وسیع تر و علمی تر بیان بشود . بعضی ها مثل آقای قرایتی خود را خیلی مقدس می دانند و اجازه نمی دهند دیگری هم بگوید از قرآن و نتیجه اش این می شود . نقدهای آقای جعفری هم منطقی هست و قرآن زمانی که حقیقت دارد چرا اولا محدودش کرد که فقط از زبان آقای قرایتی بیان بشه آن هم تکرار مکررات . اشخاصی مثل مرحوم ایت الله طالقانی و اندیشه های حضزت امام خمینی در بیان قرآن با هنرمندی تهیه و پخش شود قرآن نباید محدود در برنامه های آقای قرایتی شود یعنی در کشور نداریم ملایی که دانش وبیان قر آنی دارد ؟ در ضمن حرف های آقای جعفری در مورد بیانات آقای قرایتی آیا واقعیت داره ؟
نام :
۰۵-۰۴-۱۳۹۱ ۸:۰۵
من در مورد بیانات آقای قرائتی قضاوتی نمی کنم ولی به این آقای جعفریان بگویید: دلیل عقب ماندگی مسلمانان توجه نکردن به علوم غیر دینی نیست، جرا که سرآمدترین افراد علوم ریاضی ، طب و نجوم و … از مسلمانان بوده و ما هنوز نام ابن سینا، ابوریحان بیرونی و زکریای رازی، خواجه نصیر الدین طوسی و … را از یاد نبرده ایم که آقای جعفریان افاضه می فرمایند مسلمانان سال ها عقب ماندند چون فقط به علوم دینی پرداختند و از سایر علوم به دور بودند. ایشان مطالعه کنند و دلیل عقب ماندگی ما را کشف کنند!!!
ناشناس :
۰۷-۲۵-۱۳۹۱ ۱۱:۰۰
رازی نه تنها مسلمان نبود بلکه اساسا نبوت را قبول نداشت و بوعلی نیز عقایدی داشت که با اسلام در تضاد کامل بود و این مطالب را با اولین مطالعه درباره ایشان می توان فهمید
م.ح :
۰۷-۲۸-۱۳۹۱ ۹:۳۷
افرادی که نام بردید مال قرنهای دور هستند منظور اقا قرنهای اخیر هست در این زمانها ما از علوم غیر دینی دور شده ایم و عقب مانده ایم( البته از علم و پیشرفت ) امان از ما ایرانیها سالها و قرنها باید بگذرد تا تجربه ای را بیاموزیم.
یاور :
۰۵-۰۴-۱۳۹۱ ۷:۵۶
خوب بود متاسفانه شاید این سیاست کشورهای صنعتی باشد که بسیاری از کشورها فقط به مسائل دینی بپردازند وفقط رشدشان درهمان حوزه باشد ودنبال صنعت وپیشرفت نباشند .
مجتبی :
۰۵-۰۴-۱۳۹۱ ۸:۴۳
سلام
من بی سواد فهمیدم که منظور جناب آقای قرائتی تدوین کت بر اساس دانستن تفسیر قران بوده است نه چیز دیگر .
محمد :
۰۵-۲۶-۱۳۹۱ ۱۲:۴۵
همون بیسوادی
نام :
۰۵-۲۷-۱۳۹۱ ۹:۴۱
متاسفانه باید بگویم که از روی بی سوادی است که این رو فهمیدی
با سواد :
۰۵-۳۰-۱۳۹۱ ۱۲:۳۰
ابتدای هجوم اعراب به ایران با همین شعار که ما را همان قرآن بس است هر چه کتاب علمی و هنری توی ایران بود سوزاندند و اصلا هم منظور دیگری نداشتند نیت با طنی امثال قرائتی هم اگر همان باشد که از شما هم بی سوادترند و اگر غیر از این باشد باز هم از شما بی سواد تر است که نتوانسته منظورش را بیان کند
ناشناس :
۰۷-۱۲-۱۳۹۱ ۹:۳۲
تو که همه رو بیسواد خوندی نشون دادی تو سوات اسن نیه ری هان (با طنز خواستم بگم حقدر بیسوادی که همه رو بیسواد خوندی . آقای از خود راضی ؟ زیاد خودتو باد نکن می تر کی
ناشناس :
۰۶-۰۱-۱۳۹۱ ۱۰:۴۹
اینگونه افراد باعث عدم پیشرفت مسلمانان می شوند.
ناشناس :
۰۶-۰۹-۱۳۹۱ ۶:۴۹
یکی بایدبه آقای قرایتی بگه.اگه رادیو وتلویزیون مال خودتون نبود بازم برنامه داشتین؟